Situationsanpassat ledarskap handlar i grunden om att varje situation är unik och därför kräver olika ledarstilar. I modellen (av Hersey och Blanchard, 1969) sammanfattas detta i fyra situationer med en föreslagen ledarstil per situation.
Medarbetare är unika individer med olika kompetens och engagemang i förhållande till den aktuella uppgiften. Detta ställer krav på chefen att försöka känna in vilka behov en medarbetare har och ger uttryck för och utformar instruktioner och stöd därefter.
1: Medarbetaren är entusiastisk men oerfaren. Ledarstilen behöver då vara Instruerande, dvs. mycket instruktion och lite stödjande beteende. Chefen visar och berättar hur.
2: Medarbetaren har låg till viss kompetens men lågt engagemang. Ledarstilen behöver då vara Coachande, dvs. mycket instruktion och mycket stödjande beteende. Chefen förklarar varför, uppmuntrar.
3: Medarbetaren har måttlig till hög kompetens, engagemanget varierar. Ledarstilen behöver då vara Stödjande, dvs. lite instruktion och mycket stödjande beteende. Chefen uppmuntrar och beslut fattas gemensamt av chef och medarbetare.
4: Medarbetaren har hög kompetens och starkt engagemang. Ledarstilen behöver då vara Delegerande, dvs. lite instruktion och lite stödjande beteende. Chefen uppmuntrar självbestämmande och tillhandahåller resurser.

Se även
Behovsanpassat ledarskap
Läs mer i t.ex.
Hersey, Paul & Kenneth H Blanchard (1977/1996). Management of organizational behavior: Utilizing human resources. Englewood Cliffs: Prentice-Hall