Transaktionellt ledarskap är en del av Full Range Leadership Model. Det kallas transaktionellt eftersom utbytet mellan verksamheten och medarbetaren kan liknas vid en transaktion: ”Gör den här uppgiften så får du den här ersättningen”.
Viktiga aspekter av transaktionellt ledarskap handlar om tydlighet om såväl förväntningar som vilken ersättning – ”belöning” – man får för den aktuella prestationen. Transaktionellt ledarskap handlar också om att man som chef korrigerar felaktiga och oönskade beteenden.
Sammantaget kan man säga att det här sättet att leda syftar till att nå uppsatta mål genom att a) medarbetarna får ersättningar som är tänkta att motsvara de förväntade prestationerna, samt b) att man som chef arbetar med att korrigera avvikelser från oönskade beteenden
Fokus är på det instrumentella utbytet (utfört arbete mot utlovad ersättning) samt avvikelsekorrigering. Transaktionellt ledarskap ses därför ofta som nära kopplat till begreppet chefskap (till skillnad från ledarskap som kopplas samman med transformerande ledarskap)
Det transaktionella ledarskapet delas även in i två undertyper. Det avvikelsebaserade ledarskapet syftar till att korrigera avvikelser från uppsatta mål och regler.
Det villkorligt förstärkande ledarskapet syftar till att tydliggöra vad som förväntas av medarbetaren samt vilken ersättning utfört arbete kommer att leda till.
Se även
Chefskap
Full Range Leadership Model
Avvikelsebaserat ledarskap
Villkorligt förstärkande ledarskap
Yttre motivation
Belöning
Läs mer i t.ex.
MacGregor Burns, James (1978). Leadership.New York: Harper & Row
Bass, Bernard M, & Avolio., Bruce J (1994). Improving organizational effectiveness through transformational leadership. Thousand Oaks: Sage Publications